Ναύπλιο, Μουσείο 1821- ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ| Τι ζητούσε το Ίδρυμα, τι δήλωνε ο Γενικός

Η υπόθεση της δημιουργίας του «Μουσείου 1821» στην Παλιά Πόλη του Ναυπλίου ναυάγησε οριστικά. Μετά την καταψήφιση του θέματος από το Δημοτικό Συμβούλιο, το έργο δεν πρόκειται να υλοποιηθεί.
Η πρόταση του Ιδρύματος Αντώνιος Ε. Κομνηνός, που είχε παρουσιαστεί ως σημαντική πολιτιστική επένδυση για την πόλη, προκάλεσε έντονες αντιδράσεις, κυρίως από την αντιπολίτευση, για τις προβλέψεις που αφορούσαν την ιστορική Πλατεία Συντάγματος.
Η επιστολή του Ιδρύματος Κομνηνός
Στην κατοχή του μέσου μας βρίσκεται επιστολή του Ιδρύματος, με αριθμό πρωτοκόλλου 31738/17-12-2024, η οποία είχε αποσταλεί προς τον Δήμαρχο Ναυπλιέων.
Η επιστολή, που φέρει την υπογραφή του Ιδρύματος Αντώνιος Ε. Κομνηνός, έχει το εξής περιεχόμενο:
Αυτούσια η επιστολή:
Αξιότιμε κύριε Δήμαρχε,
Σας ευχαριστούμε και πάλι για τον χρόνο που διαθέσατε, μαζί με τους συνεργάτες σας, προκειμένου να συζητήσετε με τον αρχιτέκτονα κ. Στέλιο Αγιοστρατίτη για την προοπτική δημιουργίας του «Μουσείου 1821» στην παλιά πόλη του Ναυπλίου.
Κυρίως, σας ευχαριστούμε για τη θετική στάση όλων σας και τη διάθεση του Δήμου να συμβάλει με κάθε τρόπο, ώστε το τόσο εμβληματικό και σπουδαίο για την παλιά πόλη έργο να υλοποιηθεί.
Ως πρώτη πρωτεύουσα του νεοσύστατου Ελληνικού Κράτους και πόλη που πρωταγωνίστησε στα σημαντικότερα γεγονότα της νεότερης ιστορίας της Ελλάδας, το Ναύπλιο αξίζει μια τέτοια τιμή.

Είναι, άλλωστε, βέβαιο ότι το Μουσείο θα ενισχύσει την ιστορικότητα της πόλης και θα συμβάλει στην ανάδειξή της ως πυλώνα πολιτισμού.
Αντικείμενο του έργου είναι η μετατροπή του κτιρίου, πρώην ιδιοκτησίας της Εθνικής Τράπεζας, που βρίσκεται επί της Πλατείας Συντάγματος, σε σύγχρονο μουσειακό χώρο.
Το Ίδρυμα Αντώνιος Ε. Κομνηνός προτίθεται να αγοράσει το ακίνητο από την εταιρεία επενδύσεων PRODEA, στην ιδιοκτησία της οποίας έχει σήμερα περιέλθει.
Προϋπόθεση για την αγορά και τη μετατροπή του εν λόγω κτιρίου σε «Μουσείο 1821» είναι η δυνατότητα διαμόρφωσής του με βάση τα σχέδια που ζητήθηκαν και σας αποστείλαμε, η δημιουργία νέας εισόδου από την πλευρά της Πλατείας για λόγους λειτουργικότητας — προς διευκόλυνση των επισκεπτών και ανάδειξη του κτιρίου και του νέου Μουσείου — καθώς και η προσθήκη πρασίνου και η διατήρηση, βεβαίως, του υπάρχοντος δέντρου και των δύο σημαντικών μαρμάρινων υπαίθριων γλυπτών”.
Η επιστολή αυτή αποκαλύπτει για πρώτη φορά το πλήρες περιεχόμενο των αιτημάτων του Ιδρύματος.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το σημείο όπου αναφέρεται ρητά η δημιουργία νέας εισόδου από την πλευρά της Πλατείας Συντάγματος, κάτι που ουσιαστικά προϋπέθετε παρέμβαση σε δημόσιο χώρο.
Ο Μάκαρης είχε δίκιο
Ο επικεφαλής της παράταξης «ΝΕΑ ΕΠΟΧΗ», κ. Κωνσταντίνος Μάκαρης, στην τότε συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου είχε εκφράσει ξεκάθαρα τις αντιρρήσεις του για το έργο.
Όπως είχε επισημάνει, σε καμία περίπτωση δεν θα έπρεπε να παραχωρηθεί χώρος από την Πλατεία Συντάγματος για τη δημιουργία νέας εισόδου, καθώς το κτίριο διαθέτει ήδη κύρια είσοδο και οποιαδήποτε αλλαγή θα δημιουργούσε τετελεσμένα στην ιστορικότερη πλατεία της πόλης.
Σήμερα, μέσα από την επιστολή που αποκαλύπτουμε, φαίνεται ότι ο κ. Μάκαρης είχε δίκιο, καθώς πράγματι το Ίδρυμα ζητούσε νέα είσοδο από την πλατεία, κάτι που τότε ο ίδιος είχε απορρίψει κατηγορηματικά.
Η δήλωση του Γενικού Γραμματέα του Δήμου Ναυπλιέων
Μετά την καταψήφιση του θέματος, ο Γενικός Γραμματέας του Δήμου Ναυπλιέων τοποθετήθηκε δημόσια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αναφέροντας τα εξής:

Αυτούσια η δήλωση:
«Κατά τα άλλα υπάρχουν και αυτοί που μιλούν για εξαπάτηση του Δημοτικού Συμβουλίου, από το Ίδρυμα Κομνηνός, είναι και Νομικοί, λες και θα εξαπατούσε τον Δήμο αφού θέλει να διαθέσει πάνω από 10.000.000 ευρώ για την αγορά και τη μετατροπή του κτιρίου σε μουσείο και να το κάνει δώρο στο Ελληνικό Κράτος!!!
Και δεν ζητάει τίποτα!!! Μόνο τη διαβεβαίωση ότι το θέλει και ο Δήμος Ναυπλιέων!
Επιπροσθέτως κάνει δωρεά και την ανεκτίμητης αξίας ιδιωτική συλλογή του, που αποτυπώνει τα χρόνια της επανάστασης του 1821!!
Να φανταστείς ότι υπάρχουν κι αυτοί οι “ξερόλες” που θέλουν να δούνε και να εκτιμήσουν τη συλλογή αυτή.
Καλύτερα airbnb, ξενοδοχείο, κομπολογάδικο. Όπως τους αξίζει.»
Ωστόσο, το περιεχόμενο της επιστολής του Ιδρύματος αντικρούει ευθέως τη δήλωση του Γενικού Γραμματέα, καθώς από το ίδιο το έγγραφο προκύπτει ότι υπήρχαν συγκεκριμένες απαιτήσεις — και μάλιστα με προϋποθέσεις που αφορούσαν δημόσιο χώρο της Πλατείας Συντάγματος.
Τα ερωτήματα που προκύπτουν
Ως μέσο ενημέρωσης, θέτουμε ένα κρίσιμο ερώτημα προς τη Δημοτική Αρχή:
Όταν έγινε η δημόσια τοποθέτηση του Γενικού Γραμματέα, γνώριζε ή όχι για την επιστολή του Ιδρύματος προς τον Δήμαρχο;
Αν ναι, γιατί δεν παρουσιάστηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο ή δεν ενημερώθηκαν τα μέλη του;
Αν όχι, πώς τοποθετήθηκε τόσο κατηγορηματικά υπερασπιζόμενος το Ίδρυμα;
Πρόκειται για ζήτημα θεσμικής διαφάνειας και πολιτικής ευθύνης, που πλέον απαιτεί απαντήσεις.
Το σχέδιο για το «Μουσείο 1821» στο Ναύπλιο δεν πρόκειται να υλοποιηθεί.
Ωστόσο, η υπόθεση αυτή ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο στη συζήτηση για το πώς ο Δήμος Ναυπλιέων χειρίζεται προτάσεις που αφορούν δημόσιους χώρους και την πολιτιστική ταυτότητα της πόλης.
Τα ερωτήματα παραμένουν — και η κοινωνία του Ναυπλίου αναμένει απαντήσεις.
Α.Κ.




