spot_img
spot_img
ΑρχικήΕΛΛΑΔΑΣούπερ μάρκετ|Ανατιμήσεις μισού δις ευρώ πλήρωσαν οι καταναλωτές το 2022

Σούπερ μάρκετ|Ανατιμήσεις μισού δις ευρώ πλήρωσαν οι καταναλωτές το 2022

Μισό δις ευρώ επιπλέον επιβαρύνθηκε το μέσο καλάθι του νοικοκυριού για αγορές βασικών ειδών διατροφής και κατανάλωσης μέσα σ’ένα χρόνο (από τις αρχές του 2022 έως και τον Ιανουάριο του 2023), εξαιτίας των ανατιμήσεων καθώς ο όγκος αγοράς προϊόντων παρέμεινε σταθερός ή μειούμενος.

Σύμφωνα με στοιχεία της IRI, to 2022 ο όγκος αγοράς ταχυκίνητων κωδικών αυξήθηκε μόλις κατά 0,8%, ενώ σε αξία αυξήθηκε κατά 501 εκατ.ευρώ. Τον πρώτο μήνα του 2023, ενώ ο όγκος πωλήσεων περιορίστηκε κατά 2,5%, εν τούτοις η αξία αυξήθηκε κατά 42 εκατ.ευρώ μόνον για τον Ιανουάριο του τρέχοντος έτους.

Με βάση τα στοιχεία της εταιρείας μέτρησης της κατανάλωσης IRI, η μέση τιμή ανά τεμάχιο καταγράφει αύξηση 9,8%. Πρωταθλητές τον Ιανουάριο, στο νέο κύμα ανατιμήσεων με +14,6% ήταν τα προϊόντα για το σπίτι, με +10,9% τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και φροντίδας και ακολουθούν με 8,9% τα τρόφιμα και +9,8% όλη η κατηγορία των ταχυκίνητων κωδικών.

Στα τρόφιμα οι ανατιμήσεις παρέμειναν επίσης αμείωτες. Στα γαλακτοκομικά οι τιμές ανά τεμάχιο αυξήθηκαν 17,1%, 8,1% στα συσκευασμένα τρόφιμα, 5,2% στα σνακς 7,8% στα κατεψυγμένα και 12,4% στα συστατικά και βοηθήματα για τη μαγειρική.

Οι συνεχιζόμενες ανατιμήσεις, με διψήφιο ποσοστό σε βασικές κατηγορίες προϊόντων, αποτελεί τον βασικό λόγο μετακίνησης των καταναλωτών στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Σε αυτό έχει βοηθήσει σημαντικά και το καλάθι του νοικοκυριού. Αποτέλεσμα οι πωλήσεις σε αξία της κατηγορίας των private label εμφάνισε τον Ιανουάριο ανάπτυξη 21,3%.

Το μερίδιο τους πλέον διαμορφώνεται στο 17,7% δηλαδή επέστρεψε στα επίπεδα της οικονομικής κρίσης και συγκεκριμένα στο 2012. Πάντως δεν είναι το υψηλότερο μερίδιο που έχει δει η αγορά την τελευταία δεκαετία. Το υψηλότερο μερίδιο των private label που ήταν 19% καταγράφηκε το 2014.

Οι υψηλές τιμές έχουν επιδράσει και στα καταστήματα που επιλέγουν οι καταναλωτές για τις αγορές τους. Τον Ιανουάριο οι πωλήσεις των υπερμάρκετ αυξήθηκαν 11% και το μερίδιό τους ανέρχεται πλέον στο 15%. Ο δεύτερος μεγαλύτερος ρυθμός ανάπτυξης +10,5% καταγράφηκε στα καταστήματα έως 400 τ.μ. που ελέγχουν το 13,9% της αγοράς ενώσ μονοψήφια ήταν η ανάπτυξη των πωλήσεων +6,4% και 5% των καταστημάτων από 400-1.000 τ.μ. και 1.000-2.500 τ.μ. αντίστοιχα. Οι δύο αυτοί τελευταίοι τύποι καταστημάτων ελέγχουν το 71% της αγοράς.