Σε καθημερινό εφιάλτη έχει εξελιχθεί η ακρίβεια που έχει σαρώσει τα πάντα εδώ και μήνες, με αποτέλεσμα τα νοικοκυριά να αναγκάζονται να προμηθευτούν μόνο τα άκρως απαραίτητα ή να αγοράζουν προϊόντα χαμηλότερης ποιότητας.
«Μπορείς να τα γράψεις και να σου δώσω τα λεφτά στο τέλος του μήνα, όταν πληρωθώ;»
Μάλιστα, όπως μεταδίδει το thesstoday.gr, ήδη έχει κάνει την εμφάνισή του το γνωστό… τεφτέρι του νοικοκυριού, γεγονός που δυσκολεύει ακόμη περισσότερο την επιβίωση των συνοικιακών παντοπωλείων, μανάβικων, φαρμακείων και φούρνων.
«Μπορείς να τα γράψεις και να σου δώσω τα λεφτά στο τέλος του μήνα, όταν πληρωθώ;», είναι ένα αίτημα το οποίο κλήθηκαν να εξυπηρετήσουν ιδιοκτήτες συνοικιακών καταστημάτων, καθώς για πολλά νοικοκυριά ο μήνας δεν «βγαίνει». Οι ηλικιωμένοι που περιμένουν τη σύνταξή τους στο τέλος του μήνα, είναι μία από τις ομάδες πολιτών που δυσκολεύονται αρκετά να τα βγάλουν πέρα.
«Εάν τους θυμίσεις τις οφειλές, νευριάζουν»
«Όταν όμως καταβληθεί η σύνταξη, ποιος θα πρωτοπάρει; Ο φαρμακοποιός, ο μπακάλης ή ο μανάβης;» αναφέρει στο τοπικό μέσο ο κ. Κώστας, ιδιοκτήτης φαρμακείου που βρίσκεται στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. «Έρχονται πελάτες που δεν έχουν ξεχρεώσει τις οφειλές τους, και ζητάνε κι άλλα φάρμακα. Εμείς τι να πούμε; Δεν σου δίνω; Τα φάρμακα είναι απαραίτητα».
Όπως υποστηρίζει ο ίδιος, οι αγοραστές προσπαθούν, όσο μπορούν, να είναι συνεπείς και αξιοπρεπείς, παρά τα ελάχιστα χρήματα που λαμβάνουν, πληρώνοντας, έστω και με δόσεις τις οφειλές από το τεφτέρι. Από την άλλη όμως, αρκετοί είναι αυτοί που νευριάζουν, σε περίπτωση που τους θυμίσει πως περιμένει… τα χρήματά του. «Φυσικά δεν είναι λίγες οι φορές που πελάτες δεν πληρώνουν ποτέ, αλλά συνεχίζουν να ζητάνε φάρμακα. Αυτές είναι οι πιο δύσκολες περιπτώσεις, γιατί δεν ξέρεις πώς να αντιμετωπίσεις τον άλλον, δεν θες να του στερήσεις κάτι τόσο βασικό. Όπως καταλαβαίνετε δημιουργούνται προβλήματα».
«Είναι σαν να ζούμε ξανά τις εποχές της κρίσης»
Η συνεχιζόμενη αύξηση στις τιμές των προϊόντων, γονάτισαν τα νοικοκυριά με τις οικογένειες να δυσκολεύονται να προμηθευτούν μέχρι και ψωμί. Όπως λέει η κα Αμαλία, αρτοποιός με κατάστημα στο κέντρο της συμπρωτεύουσας, πολλοί πελάτες, μη έχοντας χρήματα το τελευταίο 10ημερο του μήνα, ζητούν να πληρώσουν τα προϊόντα τους στις αρχές του επόμενου. «Οι φούρνοι της γειτονιάς προσπαθούμε να βοηθήσουμε τους πελάτες μας, όπως κάνουν κι αυτοί τόσα χρόνια. Το θέμα είναι πως το ποσό των οφειλών, αντί να μειώνεται, συνεχώς αυξάνεται, κι αυτό δεν βγάζει πουθενά. Δεν μπορούμε να δίνουμε τζάμπα όσα έχουμε, είναι σαν να ζούμε ξανά τις εποχές της κρίσης».
Η πρόεδρος Αρτοποιών Θεσσαλονίκης, Ελισάβετ Κουκουμέρια, από την πλευρά της τόνισε στο ίδιο μέσο, πως καλό θα ήταν οι επιχειρηματίες να χρησιμοποιούν το τεφτέρι μόνο με πελάτες που ίδιοι γνωρίζουν, ώστε να μην υπάρξει ο κίνδυνος να μην πληρωθούν. «Όλοι γνωρίζουμε πως συμβαίνει, κάπως πρέπει να επιβιώσουμε, αλλά δεν θεωρώ πως αποτελεί τον κανόνα», αναφέρει.
«Μοιάζει με αγώνα επιβίωσης και των δύο πλευρών»
Αν και τα μπακάλικα έχουν αντέξει και συνεχίζουν να αντιστέκονται ακόμη και στις δύσκολες οικονομικές συνθήκες που έφεραν η πανδημία και η ενεργειακή κρίση, πλέον, βρίσκονται αντιμέτωπα με την μείωση της αγοραστικής δύναμης των πολιτών. «Τα μπακάλικα συνήθως είναι οικογενειακές επιχειρήσεις, και προσπαθούμε με κάθε τρόπο να μην κλείσουμε. Αυξήσαμε το ωράριο, δεν έχουμε υπαλλήλους, και όσο μπορέσαμε δεν αλλάξαμε τις τιμές μας. Παρόλα αυτά, η κίνηση έχει πέσει και ο κόσμος πλέον αγοράζει μόνο τα απαραίτητα» αναφέρει η κα Μαρία, ιδιοκτήτρια.
Όπως λέει, αρκετοί δυσκολεύονται ακόμη και να αγοράσουν τσιγάρα. «Η λέξη “γράφτα” ακούγεται όλο και πιο συχνά. Παίρνουν μόνο τα αναγκαία αλλά μήνα με τον μήνα τα βερεσέ αυξάνονται. Είναι σαν αγώνας επιβίωσης και από την πλευρά μας, αλλά και των πελατών μας. Για αυτό και βοηθάμε ο ένας τον άλλον, όσο γίνεται».