Στην Ελλάδα ο ηλεκτρισμός αναμένεται να αποτελεί το 2050 το 50% της τελικής κατανάλωσης ενέργειας.

Τα 250εκατ. SUVs που κυκλοφορούν, αν ήταν χώρα, θα ήταν ο 6ος μεγαλύτερος ρυπαντής του πλανήτη.

Το ντόμινο της ενεργειακής κρίσης έχει εκτοξεύσει τις πρώτες ύλες για παραγωγή φωτοβολταϊκών έως και 400%.

Η Κίνα κατασκευάζει το 50% των ανεμογεννητριών, το 85% των φωτοβολταϊκών, το 90% των μπαταριών και πάνω από 50% των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Τελικά, η πράσινη μετάβαση θα απαιτήσει αυξήσεις των εξορύξεων κρίσιμων ορυκτών (λίθιο, κοβάλτιο, γραφίτης, νικέλιο, σπάνιες γαίες) από 7 έως και 42 φορές (!) σε σχέση με το 2020.

Σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ, στην τελική ζήτηση ενέργειας ανά τομέα (σε TWh) στους βασικούς τομείς των μεταφορών, της βιομηχανίας και της κατοικίας/γεωργίας, θα υπάρξει αύξηση της διείσδυσης ηλεκτρισμού, ο οποίος το 2050 αναμένεται να αποτελεί το 50% της συνολικής τελικής ζήτησης (70 ΤWh σε σύνολο 143 TWh).

Σημειώνεται ότι η χρήση αερίου θα αυξηθεί από 23 TWh το 2020, σε 40 TWh το 2050. Η διαρκής αυτή αύξηση μέχρι το 2035 θα αφορά μόνο στο φυσικό αέριο, αλλά από το 2035 μέχρι το 2050, θα αφορά σε μείγμα ανανεώσιμων αερίων που θα εισέρχονται όλο και περισσότερο (υδρογόνο, βιοαέριο, βιομεθάνιο), στο πλαίσιο της διαρκούς απανθρακοποίησης του τομέα.

Στο επίπεδο των εκπομπών, από 31,7 Mt CO2 το 2020, προβλέπεται ανθρακική ουδετερότητα το 2050.

Τα SUVs (Sport Utility Vehicles), λόγω της εξαιρετικά αυξημένης κατανάλωσης καυσίμου σε σχέση με τα συνήθη ΙΧ, αποτελούν βασική πηγή αύξησης των εκπομπών αερίων ρύπων.

Ο παγκόσμιος στόλος SUVs αυξήθηκε από 35 εκατ. το 2010 σε πάνω από 250 εκατ. το 2021, αποτελώντας την κύρια αιτία αύξησης της ζήτησης πετρελαίου και τη δεύτερη  μεγαλύτερη αιτία αύξησης εκπομπών CO2, αμέσως μετά τον ηλεκτρισμό.

Από το Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας – IEA, χαρακτηρίζονται ως ‘’τερατώδεις’’ ρυπαντές, αφού εάν ο στόλος τον SUVs ήταν χώρα, θα ήταν ο 6ος μεγαλύτερος παγκόσμιος ρυπαντής, πίσω από τις Κίνα, ΗΠΑ, Ινδία, Ρωσία, Ιαπωνία.

Η ενεργειακή κρίση έχει συμπαρασύρει σε εκτόξευση τιμών, τόσο τις ορυκτές πρώτες ύλες, όσο και τις τιμές αργού πετρελαίου, λιπασμάτων και σιταριού.

Στους πρώτους μήνες του 2022, η τιμή των πρώτων υλών για την κατασκευή ηλιακών πάνελς είχαν εκτοξευτεί έως και 400% σε σχέση με τις αντίστοιχες τιμές των πρώτων μηνών του 2020.

Το Φεβρουάριο του 2022, οι δείκτες τιμών του σιταριού και των λιπασμάτων είχαν αυξηθεί κατά 75 μονάδες βάσης.

Η Κίνα είναι η κυρίαρχη χώρα στην αγορά των Κρίσιμων Πρώτων Υλών, με το 45% του ποσοστού της αγοράς, ενώ οι δεύτερες ΗΠΑ έχουν μόλις το 7% της διεθνούς αγοράς.

Η κινεζική κυριαρχία επεκτείνεται στις ανανεώσιμες πηγές και την κατασκευή μπαταριών, με το 50% των κατασκευών ανεμογεννητριών, το 66% των φωτοβολταϊκών (+20% από Κινέζικες εταιρείες, που είναι εγκατεστημένες σε γειτονικές χώρες) και το 90% των μπαταριών.

Στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων, η Κίνα είναι η κυρίαρχη δύναμη στην εξόρυξη γραφίτη (πάνω από 75% της παγκόσμιας εξόρυξης), στην επεξεργασία λιθίου, κοβαλτίου και γραφίτη (με πάνω από 60% στο καθένα), στους ηλεκτρολύτες ανόδου και καθόδου (έως και 75%), στην παραγωγή μπαταριών (πάνω από 75%) και στην παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων  (πάνω από 50%).

Η ανταπόκριση στους φιλόδοξους κλιματικούς στόχους θα εκτοξεύσει τις ανάγκες σε ορυκτά για πράσινες τεχνολογίες.

Η ζήτηση στα κρίσιμα ορυκτά θα εκτοξευθεί τις επόμενες δύο δεκαετίες, με τις συνολικές απαιτήσεις να αυξάνονται έως και 6 φορές, ενώ σε μεμονωμένα ορυκτά όπως το λίθιο, ο γραφίτης, το κοβάλτιο, το νικέλιο και τις σπάνιες γαίες, οι ανάγκες θα αυξηθούν από 7 έως 42 φορές (!).