Μέγα θέμα για την ασφάλεια των φοιτητών αλλά και για την κυβέρνηση Μητσοτάκη και την υπουργό Κεραμέως αποτελούν οι πληροφορίες που θέλουν η Πανεπιστημιακή Αστυνομία να μπαίνει τελικά ένοπλη στα ΑΕΙ της χώρας, είτε αυτή καθαυτή είτε υπό τον μανδύα της «συνοδείας» της και για την δική της ασφάλεια, αντί να προτάσσεται η ασφάλεια της πανεπιστημιακής κοινότητας.

Οι σχετικές αναφορές περιλαμβάνονται σε θέμα της Καθημερινής, στο οποίο αναφέρεται σαφώς ότι «σε πρώτο χρόνο τα 400 στελέχη των ΟΠΠΙ θα περιπολούν στα campus είτε οπλοφορώντας είτε συνοδευόμενα από ένοπλους αστυνομικούς».

Ακόμη περισσότερο, καθώς δεν πρόκειται μόνο για τα «campus» όπως η Πανεπιστημιούπολη και η Πολυτεχνειούπολη στου Ζωγράφου και το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Το ίδιο δημοσίευμα προσθέτει στο κάδρο και το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών (πρώην ΑΣΟΕΕ), που βρίσκεται μέσα στον αστικό ιστό της Αθήνας και μπροστά στην Πατησίων, κεντρικό δρόμο στον οποίο είναι σύνηθες να οργανώνονται πορείες και συγκεντρώσεις, λόγω και της γειτνίασης με την παρακείμενη ΓΣΕΕ. Με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις αφορμές που μπορεί να οδηγήσουν σε χρήση όπλων εντός των χώρων του ΑΕΙ.

Στο δημοσίευμα αναφέρεται ότι αύριο Τρίτη ολοκληρώνεται η εκπαίδευση των 400 νεοπροσληφθέντων ειδικών φρουρών για την στελέχωση των ΟΠΠΙ. Θα ακολουθήσει άδεια διάρκειας δύο εβδομάδων και «αμέσως μετά πρόκειται να αναλάβουν υπηρεσία σε τέσσερα πανεπιστημιακά ιδρύματα».

Τα τέσσερα πανεπιστημιακά ιδρύματα είναι:

Πολυτεχνειούπολη Ζωγράφου (ΕΜΠ)
Πανεπιστημιούπολη Ζωγράφου (ΕΚΠΑ)
Οικονομικό Πανεπιστήμιο της Αθήνας (πρώην ΑΣΟΕΕ)
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

Η «κρίσιμη» λεπτομέρεια είναι η αναφορά στο ότι, μέχρι να καθοριστούν επισήμως η υπηρεσιακή οργάνωση και διάρθρωση, το ακριβές καθηκοντολόγιο των ΟΠΠΙ και να εγκριθούν, «τα 400 στελέχη των ΟΠΠΙ θα περιπολούν στα campus όχι ως ειδικό σώμα πανεπιστημιακής αστυνομίας, αλλά ως ειδικοί φρουροί». Μάλιστα, όπως προστίθεται, η ΕΛΑΣ εξετάζει σεμινάρια στην Ομάδα ΔΙΑΣ στην Αμυγδαλέζα.

Ο συντάκτης τονίζει ότι υπήρξε διευκρινιστική ερώτηση προς τις πηγές που χρησιμοποίησε, για το αν το παραπάνω σημαίνει ότι θα είναι ένοπλοι οι αστυνομικοί εντός των ΑΕΙ. «εάν η παραπάνω εξέλιξη συνεπάγεται ότι τα στελέχη των ΟΠΠΙ θα περιπολούν φέροντας ατομικό οπλισμό, όπως δηλαδή και οι ειδικοί φρουροί, υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου απάντησε ότι “δεν θα τους αφήσουμε (σ.σ. τους αστυνομικούς) να εκτεθούν σε κίνδυνο”».

Μετά τα παραπάνω, η κυβέρνηση Μητσοτάκη και η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως καθιστούν απαραίτητο για κάθε γονέα που υποστηρίζει την προσπάθεια του παιδιού του να εισαχθεί στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, καθώς και κάθε επίδοξου φοιτητή σε δημόσιο πανεπιστήμιο, να γνωρίζει σαφώς πότε ένας αστυνομικός επιτρέπεται να χρησιμοποιήσει το όπλο του.

ΝΟΜΟΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘ. 3169/2003
ΦΕΚ 189/Α/24-7-2003
Οπλοφορία, χρήση πυροβόλων όπλων από αστυνομικούς, εκπαίδευσή τους σε αυτά και άλλες διατάξεις.

Άρθρο 3
Χρήση πυροβόλου όπλου και αρχές που τη διέπουν

1.Ο αστυνομικός επιτρέπεται κατά την εκτέλεση της υπηρεσίας του να προτάσσει το πυροβόλο όπλο, εφόσον συντρέχει κίνδυνος ένοπλης επίθεσης σε βάρος αυτού ή τρίτου.

2.Ο αστυνομικός επιτρέπεται να κάνει χρήση πυροβόλου όπλου, εφόσον αυτό απαιτείται για την εκπλήρωση του καθήκοντος του και συντρέχουν οι παρακάτω προϋποθέσεις:
α. Έχουν εξαντληθεί όλα τα ηπιότερα του πυροβολισμού μέσα, εκτός αν αυτά δεν είναι διαθέσιμα ή πρόσφορα στη συγκεκριμένη περίπτωση. Ηπιότερα μέσα είναι ιδίως παραινέσεις, προτροπές, χρήση εμποδίων, σωματικής βίας, αστυνομικής ράβδου, επιτρεπτών χημικών ουσιών ή άλλων ειδικών μέσων, προειδοποίηση για χρήση πυροβόλου όπλου και απειλή με πυροβόλο όπλο.
β. Έχει δηλώσει την ιδιότητά του και έχει απευθύνει σαφή και κατανοητή προειδοποίηση για την επικείμενη χρήση πυροβόλου όπλου, παρέχοντας επαρκή χρόνο ανταπόκρισης, εκτός αν αυτό είναι μάταιο υπό τις συγκεκριμένες συνθήκες ή επιτείνει τον κίνδυνο θανάτου ή σωματικής βλάβης.
γ. Η χρήση πυροβόλου όπλου δεν συνιστά υπερβολικό μέτρο σε σχέση με το είδος της απειλούμενης βλάβης και την επικινδυνότητα της απειλής.

3.Όταν συντρέχουν οι προϋποθέσεις της προηγούμενης παραγράφου επιβάλλεται η ηπιότερη χρήση του πυροβόλου όπλου, εκτός αν αυτό είναι μάταιο υπό τις συγκεκριμένες συνθήκες ή επιτείνει τον κίνδυνο θανάτου ή σωματικής βλάβης. Ως ηπιότερη χρήση πυροβόλου όπλου νοείται η κατά το εδάφιο δ’ του άρθρου 1 κλιμάκωση της χρήσης του με τη μικρότερη δυνατή και αναγκαία προσβολή.

4. Ο εκφοβιστικός πυροβολισμός ή ο πυροβολισμός κατά πραγμάτων επιτρέπεται, ιδίως σε περιπτώσεις κινδύνου από ζώο ή προειδοποίησης για πυροβολισμό εναντίον ανθρώπου, εφόσον έχουν ληφθεί όλα τα απαραίτητα μέτρα, ώστε να μην πληγεί άνθρωπος από αστοχία ή εξοστρακισμό του βλήματος. Πυροβολισμός κατά οχήματος, που ενέχει κίνδυνο τραυματισμού επιβαίνοντος προσώπου, επιτρέπεται μόνο υπό τις προϋποθέσεις της επόμενης παραγράφου.

5. Ο πυροβολισμός ακινητοποίησης επιτρέπεται, αν αυτό απαιτείται:
α. Για την απόκρουση ένοπλης επίθεσης, εφόσον η επίθεση άρχισε ή επίκειται, ώστε κάθε καθυστέρηση αντίδρασης να καθιστά αναποτελεσματική την άμυνα.
β. Για την αποτροπή επικείμενης τέλεσης ή εξακολούθησης κοινώς επικίνδυνου κακουργήματος ή κακουργήματος που τελείται με χρήση ή απειλή σωματικής βίας.
γ. Για τη σύλληψη καταδικασθέντος ή υποδίκου ή καταδιωκομένου που καταλαμβάνεται να τελεί επ’ αυτοφώρω κακούργημα ή πλημμέλημα, εφόσον αντιδρά στη σύλληψή του και υπάρχει άμεσος κίνδυνος να κάνει χρήση όπλου.
δ. Για την αποτροπή παράνομης εισόδου στη χώρα ή εξόδου από αυτή προσώπων που επιχειρούν παράνομη διακίνηση ανθρώπων ή πραγμάτων και φέρουν όπλα του εδαφίου α’ της παραγράφου 1 του άρθρου 1 του ν. 2168/ 1993.
ε. Για την προστασία εγκαταστάσεων κοινής ωφέλειας ή χώρων, στους οποίους φυλάσσονται αντικείμενα επικίνδυνα για τη δημόσια υγεία ή τη δημόσια τάξη ή πειστήρια εγκλήματος, εφόσον η φύλαξή τους έχει ανατεθεί ειδικά στον αστυνομικό και επιχειρείται βίαιη είσοδος, προσβολή ή αφαίρεση των φυλασσομένων από ένοπλο.
στ. Για την αποτροπή απόδρασης ή ελευθέρωσης κρατουμένου που επιχειρείται με ένοπλη επίθεση.
ζ. Για την αποτροπή αφοπλισμού αστυνομικού κατά την υπηρεσία του.

6. Ο πυροβολισμός εξουδετέρωσης επιτρέπεται, αν αυτό απαιτείται:
α. για την απόκρουση επίθεσης ενωμένης με επικείμενο κίνδυνο θανάτου ή βαριάς σωματικής βλάβης ανθρώπου,
β. για τη διάσωση ομήρων, για τους οποίους απειλείται κίνδυνος θανάτου ή βαριάς σωματικής βλάβης.

7. Πυροβολισμός ακινητοποίησης ή εξουδετέρωσης απαγορεύεται:
α. εφόσον υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να πληγεί τρίτος από αστοχία ή εξοστρακισμό του βλήματος, β. εναντίον ενόπλου πλήθους, εφόσον υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να πληγούν άοπλοι, γ. εναντίον ανηλίκου, εκτός αν αποτελεί το μοναδικό μέσο για την αποτροπή επικείμενου κινδύνου θανάτου. Ως ανήλικος θεωρείται το πρόσωπο που δεν έχει συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας του, δ. εναντίον προσώπου που τρέπεται σε φυγή, όταν καλείται να υποστεί νόμιμο έλεγχο.

8. Όταν οι αστυνομικοί ενεργούν ως ομάδα, για τη χρήση πυροβόλου όπλου, απαιτείται προσταγή του επικεφαλής αυτής, εκτός αν ο αστυνομικός δέχεται επίθεση, από την οποία απειλείται βαριά σωματική βλάβη ή θανάτωσή του.

9. Αντισυνταγματική ή προδήλως παράνομη διαταγή ανωτέρου για χρήση πυροβόλου όπλου δεν αίρει τον άδικο χαρακτήρα της πράξης του αστυνομικού.

10. Κάθε περίπτωση χρήσης όπλων από αστυνομικό αναφέρεται αμέσως στην αρμόδια αστυνομική Υπηρεσία και Δικαστική Αρχή.