Black Friday: Αντίστροφη μέτρηση – Τί να προσέξουν οι καταναλωτές

0

Οι καταναλωτές έχουν ήδη ξεκινήσει το σαφάρι ενημέρωσης τιμών και προϊόντων είτε διαζώσης είτε κυρίως μέσα από τα ηλεκτρονικά καταστήματα προκειμένου να είναι έτοιμοι για τυχόν προσφορές εν όψει τόσο της Black Friday όσο και της Cyber Monday. Το συγκεκριμένο 4ήμερο (26-29 Νοεμβρίου) αναμένεται να εκτοξευτούν οι αγορές που τόσο περιμένουν οι καταστηματάρχες, καθώς οι πρώτες πληροφορίες από τις ενδιάμεσες εκπτώσεις δεν είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικές.

Πέρυσι, τα καταστήματα ήταν κλειστά και οι εταιρείες κούριερ κατέρρευσαν από τις αμέτρητες παραγγελίες που και πάλι ωστόσο δεν έφεραν τους τζίρους που προσδοκούσε η αγορά. Ετσι η πρώτη -μετά την πανδημία- Black Friday με ανοιχτά μαγαζιά αναμένεται να αποτελέσει την πρόβα τζενεράλε, αναφορικά με το πώς θα μπορέσει να ανταποκριθεί η αγορά, ειδικά των ηλεκτρονικών καταστημάτων, ώστε να μην υπάρξουν τα προβλήματα με τις ταχυδρομικές παραδόσεις των εμπορευμάτων που σημειώθηκαν πέρυσι.

Μάλιστα ήδη η ανεξάρτητη Αρχή Συνήγορος του Καταναλωτή έχει κάνει συστάσεις προς τους ταχυδρομικούς παρόχους για τη διατήρηση ενός υψηλού επιπέδου των υπηρεσιών ενόψει της Black Friday, ενώ και η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή αλλά και καταναλωτικές οργανώσεις συμβουλεύουν τους καταναλωτές για προσεκτικές αγορές.

Πρόσθετο πονοκέφαλο αποτελούν τα νέα μέτρα που ελήφθησαν για τον περιορισμό εξάπλωσης του κορονοϊού, με τους επιχειρηματίες να επιστρατεύουν το click away για να εξυπηρετήσουν τους ανεμβολίαστους πελάτες τους. Υπενθυμίζεται ότι η είσοδος στα καταστήματα του λιανεμπορίου επιτρέπεται μόνο σε εμβολιασμένους, νοσήσαντες ή σε όσους φέρουν rapid test.

Συναγερμός για τα μαϊμού eshops

Καμπανάκι εν όψει των ηλεκτρονικών αγορών μέσω eshops λόγω Black Friday και Cyber Monday χτυπά έρευνα της Check Point, σύμφωνα με την οποία κάθε εβδομάδα εντοπίζονται 5.300 διαφορετικά «πειρατικά» sites, που στήνουν παγίδες σε ανυποψίαστους καταναλωτές. Πρόκειται για μια εκρηκτική αύξηση κατά 178% το τελευταίο δίμηνο σε σύγκριση με το μέσο όρο του έτους.

Η έρευνα της Check Point έδειξε ότι πίσω από mails και links μπορεί να κρύβονταν τουλάχιστον 7 παρόμοια «πειρατικά» sites, που ενεργοποιούνταν και απενεργοποιούνταν σε συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα τον Οκτώβριο και το Νοέμβριο, με προφανή στόχο να παγιδεύουν τους ανυποψίαστους κι εν συνεχεία να εξαφανίζονται χωρίς ίχνη. Οι συστάσεις προς τους καταναλωτές είναι αυτονόητες, παρά ταύτα πολύτιμες:

Να κάνετε αγορές από αξιόπιστες πηγές, μην «κλικάρετε» σε διαφημιστικά sites που έρχονται μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή social media
Προσοχή σε ηλεκτρονικές διευθύνσεις που μοιάζουν με τις αυθεντικές. Ακόμα κι ένα γράμμα διαφορετικό, μπορεί να σας οδηγήσει σε παγίδα
Οι υπέρογκες εκπτώσεις, ειδικά σε προϊόντα τεχνολογίας αιχμής, είναι τουλάχιστον ένδειξη ότι κάτι δεν πάει καλά
Οι ηλεκτρονικές πληρωμές θα πρέπει να γίνονται μόνο σε ασφαλές περιβάλλον, το οποίο υποδηλώνει το μικρό «λουκέτο», που συνήθως βρίσκεται στην μπάρα, στα αριστερά της ηλεκτρονικής διεύθυνσης

Προβληματισμός για τις ελλείψεις προϊόντων

Με πολλές ελλείψεις προϊόντων θα διεξαχθεί, όπως όλα δείχνουν, η φετινή Black Friday στην Ελλάδα. Αυτή τη στιγμή οι ελλείψεις παρουσιάζονται τόσο σε ηλεκτρικές όσο και σε ηλεκτρονικές συσκευές. Οι κυριότερες παράμετροι που επιφέρουν τις ελλείψεις αυτές σχετίζονται με το γεγονός ότι τα τσιπ που χρησιμοποιούνται σε αυτές τις συσκευές βρίσκονται σε έλλειψη παγκοσμίως, ενώ παράλληλα βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη μια διαμάχη μεταξύ αυτοκινητοβιομηχανιών και εταιρειών παραγωγής ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών για το ποιος κλάδος θα παραλάβει περισσότερα τσιπ για να καλύψει τις ανάγκες του.

Καθοριστικής σημασίας είναι και η υφιστάμενη ενεργειακή κρίση που σχετίζεται με την Κίνα –κύρια χώρα απ’ όπου προέρχονται οι συσκευές−-, η οποία αυτή τη στιγμή μπορεί να καλύψει μόνο το 70% της παραγωγής ρεύματος για να ικανοποιήσει τις ανάγκες της, ενώ αγόραζε το υπόλοιπο 30% από την Αυστραλία, το οποίο πλέον δεν δύναται να παραλάβει, λόγω του εμπορικού πολέμου με τις Ηνωμένες Πολιτείες. Σε αυτό το πλαίσιο, η Κίνα περιόρισε την παραγωγή των εργοστασίων, θέτοντας βάρδιες βάσει των οποίων λειτουργούν οι βιομηχανικές μονάδες για να αντιμετωπίσει την έλλειψη διαθεσιμότητας σε ενέργεια.

Κύριο ζήτημα αποτελεί επίσης το γεγονός ότι αρκετές εταιρείες αποφασίζουν να εξυπηρετήσουν κατά προτεραιότητα αγορές, αναλόγως με το μέγεθος, την οικονομική ισχύ ή τον πληθυσμό καθεμίας από αυτές. Σε όλα τα παραπάνω προστίθεται η έλλειψη κοντέινερ για τη μεταφορά προϊόντων, ενώ ταυτόχρονα είναι υπαρκτές οι εργοστασιακές αυξήσεις σε συνδυασμό με τη μειωμένη παραγωγή.