Έκθεση – φόρος τιμής στο σπουδαίο έργο του καλλιτέχνη
Σπάνια σχέδια, από τις πρώτες μελέτες του Στήβεν Αντωνάκου παρουσιάζονται σε μια επιλεκτική αναδρομή στο έργο του σημαντικού εικαστικού με την ατομική έκθεση «Αντωνάκος: Οροθετώντας τον χρόνο»
Ο Στήβεν Αντωνάκος ( Λακωνία 1930 – Νέα Υόρκη 2013 ) επανέρχεται στην γκαλερί Citronne με την ατομική έκθεση «Αντωνάκος: Οροθετώντας τον χρόνο». Πρόκειται για μια επιλεκτική αναδρομή (1960-2009) στο έργο του σημαντικού αυτού εικαστικού, όπου «οροθετείται» ο χρόνος.
Παρουσιάζονται 29 έργα: επιτοίχια έργα νέον, ανάγλυφα της ενότητας «Αλφάβητος», ζωγραφικά έργα σε περγαμηνή, σχέδια έργων, όπως επίσης και η ενότητα χαρακτικών “Tears.” Είναι έργα – σταθμοί στην πορεία του καλλιτέχνη, ως προς τα μέσα και τις κεντρικές του ιδέες.
Ο Στήβεν Αντωνάκος, όπου και διακρίθηκε για τα λιτά του έργα με λυχνίες νέον. Από το 1960 χρησιμοποίησε ένα υλικό ταυτισμένο με τον μαζικό χαρακτήρα της διαφήμισης και, ειδικότερα, του αμερικάνικου καταναλωτισμού– τους ηλεκτρικούς λαμπτήρες νέον. Στη χρήση του υλικού αυτού, όμως, ο καλλιτέχνης ακυρώνει κάθε αναφορά στον ρεαλιστικό διαφημιστικό χαρακτήρα του νέον και υιοθετεί μια αυστηρά αφαιρετική και μινιμαλιστική μέθοδο γραφής. Το φως από τους λαμπτήρες νέον σταδιακά αποκτά μια διαφορετική νοηματική και πλαστική αξία.
Η μη παραστατική, μινιμαλιστική του τέχνη είναι βασισμένη στη δυναμική ένταση ανάμεσα σε πλήρεις και ελλιπείς γεωμετρικές μορφές, ορθογώνια, τετράγωνα, κύκλους και γραμμές, καθώς και έντονα χρώματα.
Η έκθεση στην γκαλερί Citronne της Αθήνας θα λειτουργήσει εκ παραλλήλου με την έκθεση σχεδίων του Στήβεν Αντωνάκου στην γκαλερί Bookstein Projects της Νέας Υόρκης τον Μάιο του 2021. «ΟΡΟΘΕΤΩΝΤΑΣ ΤΟΝ ΧΡΟΝΟ» 17 Απριλίου-19 Ιουνίου 2021. Ώρες λειτουργίαςΤρ., Πέμ., Παρ.: 11.00-20.00 Τετ., Σάβ.: 11.00-16.00. (Πατριάρχου Ιωακείμ 19 Αθήνα)
Στήβεν Αντωνάκος
Γεννήθηκε το 1926 στον Άγιο Νικόλαο Λακωνίας και το 1930 εγκαταστάθηκε με την οικογένεια του στη Νέα Υόρκη όπου έζησε και εργάστηκε. Πέθανε στις 17 Αυγούστου 2013.
Από τις αρχές της δεκαετίας του ’60 ο Αντωνάκος είχε ήδη διακριθεί για τα λιτά του έργα με λυχνίες νέον, που συνομιλούν με το χώρο, αλλά και χάρη στην εκτενή ενασχόλησή του με το σχέδιο.
Μεταχειρίστηκε με συνέπεια ένα ιδίωμα από πλήρεις και ελλιπείς γεωμετρικές φόρμες σε έργα των οποίων η αρχιτεκτονική εγκατάσταση ή η τοποθέτηση στη σελίδα λειτουργεί ως κύρια συνιστώσα του νοήματός τους. Αυστηρά αφαιρετικός, χαρακτηρίζει το έργο του ως «πραγματικά πράγματα σε πραγματικό χώρο» — άμεση οπτική και χωρική εμπειρία χωρίς ψευδαισθήσεις, συνειρμούς ή αναφορές έξω από το ίδιο το καλλιτέχνημα.
Πέρα από τους σπουδαίους του Πίνακες, χρωματικούς ή καλυμμένους από φύλλα χρυσού, με λυχνίες χρωματιστού νέον πίσω από τις ακμές των τελάρων, αλλά και τα έργα του σε χαρτί ή περγαμηνή, είναι επίσης γνωστός για τις σειρές έργων Τοίχοι, Δωμάτια Διαλογισμού, Παρεκκλήσια και Βιβλία Καλλιτέχνη. Για σαράντα και πλέον χρόνια είχε πραγματοποιήσει πολλές εκθέσεις τόσο στη Νέα Υόρκη και τις Η.Π.Α. όσο και στην Ελλάδα και την Ευρώπη.
Από τα τέλη της δεκαετίας του ’70 εγκαταστάθηκαν μόνιμα πάνω από 45 μεγάλης κλίμακας Δημόσια Έργα του στις Η.Π.Α., την Ευρώπη και την Ιαπωνία. Το 1999 εκδόθηκε από τους Hudson Hills Press η μονογραφία ANTONAKOS του Irving Sandier